Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Råvaror från naturen

Inget tillsatt socker eller sötningsmedel

Fri frakt från 350 kr

Vinterkampanj! upp till 40 % rabatt på alla boxar – från 99 kr! Till kampanjen→

Jonna Sundling om träning, rödbetsjuice och det perfekta loppet

Jonna Sundling om träning, rödbetsjuice och det perfekta loppet

Jonna Sundling om träning, rödbetsjuice och det perfekta loppet

I februari tog RÅ-ambassadören Jonna Sundling dubbelt VM-guld i skidor. Vi tog ett snack med henne för att få höra hur hon tränat inför VM, hur hon gör för att öka sitt syreupptag och hur hon använder rödbetsjuice i samband med tävling och träning.

– Den dagen stämde allting. Allt var perfekt, precis så som jag ville ha det. Typ in i minsta detalj.

Så beskriver Jonna dagen hon vann veckans första guldmedalj och tog hem svensk seger i sprint-VM.

– Man vill ju alltid ha det där perfekta loppet, men det blir ju nästan aldrig perfekt. Det är ju mycket runtomkring som kan påverka en – åkare, material, den fysiska formen, huvudet, allt måste vara på plats på rätt ställe för att man ska kunna prestera på allra högsta nivå.

– Jag hade en väldigt tydlig plan inför sprintdagen hur jag ville ha loppet. Jag ville vara väldigt startsnabb och offensiv och ligga helst långt fram, helst först. Och kunna styra fältet som jag ville och dra på den fart jag ville och få fritt spelrum. Och sen lyckades jag ju med det också.

Jonna är uppväxt i Tvärålund, en liten by i Västerbottens inland. Skidor har alltid funnits nära till hands – hennes familj bodde bara 800 meter från skidspåret, så när Jonna började åka skidor i 7-årsåldern kunde hon ta skidorna direkt till träningen.

– Jag tror mycket av det sociala, att man fick vara med kompisar, gjorde ganska mycket. Men sedan efter det blev jag ju kvar ändå. Jag har tyckt om längdskidor mer och mer för varje år som gått.

Fokuserade på att höja syreupptaget inför VM

Inför VM tränade hon lite mer än vanligt, men i grunden höll hon sig till ungefär samma träningsschema som vanligt.

– Jag har tränat lite mer intervallträning, jobbat med min uthållighet och att höja mitt syreupptag bland annat.

Dricker rödbetsjuice innan tävling och träning

Jonna är ambassadör för RÅ och dricker rödbetsjuice innan träning och tävling. Rödbetsjuice har blivit riktigt hett inom idrottsvärlden, och många idrottare, som till exempel Sara Sjöström, dricker rödbetsjuice innan tävling och träning.

– Jag hade sett det på Instagram, vänner jag följer som använt RÅ, och så blev jag ganska nyfiken på det.

Det är nitraterna i rödbetsjuice som idrottarna vill åt. Det pågår mycket forskning kring nitrater och just rödbetsjuice och dess påverkan på kroppen, och nätet svämmar över med info om varför, men också hur och när, man ska dricka rödbetsjuice.

– När jag tränar som hårdast har jag druckit rödbetsjuice varje dag innan dagens första träningspass, säger Jonna. Förutom vilodagar, då har jag inte druckit det. Men nu under tävlingssäsong har jag nästan bara druckit det innan tävling. Jonna dricker antingen RÅ Rödbeta, som är ren pressad rödbetsjuice med lite äppelcidervinäger, eller RÅ Rödbetskoncentrat, som är speciellt framtagen för att ha en extra hög nitrathalt.

– Av juicen dricker jag typ 2,5 dl, har jag rödbetskoncentratet dricker jag 1,5 dl.

– Jag har ju smakat rödbetsjuice tidigare och liksom aldrig tyckt om det, och tycker det har varit svårt att dricka. Sen tänkte jag att jag ska nog ändå testa RÅ för att se om det är gott, för det är så många andra som använder sig av det. Och det var ju gott, alltså verkligen över förväntan. Jämfört med vad jag hade druckit tidigare och vad jag hade för förväntningar. Man har ju hört att det kan smaka jord, men det tyckte inte jag att det gjorde.

Här kan du läsa mer om rödbetsjuice och nitrater →

 

RÅ Rödbetskoncentrat på bag-in-box, flaska eller shot

April 16, 2021
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.