Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Råvaror från naturen

Inget tillsatt socker eller sötningsmedel

Fri frakt från 350 kr

Nyhet: Fyndhörnan! Fynda bland produkter med kort datum. Just nu: shots från 5 kr/st! Till Fyndhörnan→

Diana Kämpe

Diana Kämpe

Diana Kämpe

Instagram

 

Ensamstående mamma, karriär­kvinna och ultralöpare. Springer distanser på över 200 km.

Diana gick på tre år från "soffpotatis" till innehavare av det danska rekordet i 6-dagarslopp. Från tjejmilen 2012 till ett av världens tuffaste ultra­mara­thon­lop­p Spar­tathlon 2017.

Hon började springa när hon var 38 år och upptäckte snabbt att hon hade hittat sin talang och sitt stora intresse. Idag 7 år senare är hon ultralöpare på elitnivå och med i ultralands­laget i 24-timmars­löpning. Fram till för 2 år sedan hade hon det danska rekordet i 6-dagarslöp och tränar nu bland annat för att ta rekordet tillbaka.

Diana representerade Danmark på EM i 24-timmarslöpning 2016, och var då med om att slå danska lagrekordet för kvinnor. Hon representerade Danmark vid VM i 24-timmars­löpning 2017 och förväntar sig att vara med vid EM i år.

2018 vann hon damklassen i BUS (Backyard Ultra Sydkusten). Det var då hon fick en bag-in-box RÅ Balans, och sedan dess har hon druckit RÅ-juicer dagligen. Favoriterna är RÅ Guld och RÅ Balans. Och hennes egen RÅ-bowl. "Superbra efter långa tränings­pass, som dessert eller mellanmål!", säger hon. I BUS 2019 blev hon bästa kvinna.

2017, 2018 och 2019 genomförde Diana Spartathlon som räknas som världens tuffaste ultralopp. Det startar vid Akropolis i Aten och går till statyn av kung Leonidas i Sparta, en distans på 247,6 km. Löparen har 36 timmar på sig att genomföra loppet, och ungefär hälften av alla löpare kommer fram till Sparta. 

Bland alla meriter kan också nämnas "En svensk klassiker", som var Dianas "40-årskris", och ultralopp som guide åt synskadad löpare.

Utöver löpningen gillar Diana att vandra. 2017 vandrade hon till Mount Everest Basecamp (5376 m ö h), och nästa vandringsmål är toppen av Kilimanjaro. Tystnaden, att jobba sig framåt och uppåt med kroppen och känslan av att vara på världens topp är det som lockar Diana ut på hennes vandringar.

Diana är sedan 20 år bosatt i Stockholm och har nyligen blivit även svensk medborgare. Hon är ensamstående mamma till två tonåringar och ekonomichef på ett stort internationellt bolag. Att dessutom vara elitmotionär går tack vare fokus, disciplin, stort driv, mod, sund kost, vilja och vardags­glädje.

Hon tar hjälp av RÅ-juicer för att få i sig allt kroppen behöver. Hon vill inspirera människor till en balanserad och harmonisk vardag med hälsosam kost och träning - nödvändigt för att orka med en hektisk vardag och kunna prestera både i karriären och privat.

 

INTERVJU MED DIANA (2020)

Hur blev du intresserad av idrott överhuvudtaget?

När jag var 38 år jobbade jag väldigt mycket och hade ett stressigt liv. För att optimera tiden levde jag på kaffe, socker och snabbmat. Det håller såklart inte i längden, och pga min dåvarande dåliga hälsa förstod jag att jag behövde börja röra på mig och ändra min livsstil. Jag anmälde mig till tjejmilen våren 2012 och det förändrade mitt liv totalt. Jag började springa hösten 2012, och snabbt startade processen med att ändra min kost och hela min livsstil.

Varför valde du just det fältet inom idrott?

Eftersom jag är ensam med mina barn, som var mindre då, har löpningen varit enkel för mig. Jag kunde springa tidiga morgnar och när barnen var på träning eller kalas.

Svårigheter/bakslag du har mött?

Jag har nog lite svårt att göra saker lagom och har därför varit skadad i flera omgångar. Jag anlitade då en tränare som hjälpte mig planera träningen på ett hälsosamt och långsiktigt sätt. Jag har sedan 2013 jobbat med två helt fantastiska tränare som lärt mig allt jag behöver och idag är mitt dagliga stöd och min motivation.

Oväntade positiva erfarenheter?

Fantastiska, härliga vänner och en ny familj inom ultralöpning har jag fått genom åren. Jag har idag ultra-vänner över hela världen.

Vad har du för mål i din satsning?

Mitt mål har alltid varit en harmonisk och balanserad vardag med arbete, tid med familj och vänner, bra hälsa och en stark kropp. Det har jag verkligen uppnått. Jag tävlar bara mot mig själv, och jag vill prestera lite bättre hela tiden och inte låta åldern ha betydelse. Att jag sedan har kvalificerat mig till landslaget och slagit rekord är en bonus och ett fantastiskt resultat som jag varje dag är överraskad över.

Finns det någon som hjälpt dig speciellt mycket eller som är din inspirationskälla?

Mina barns tålamod med en mamma som alltid "bara" skall springa lite och i alla sammanhang kommer i träningskläder, min "ultra-familj" och jag själv. Självklart är min tränare Vladimir en stor inspiration för mig och motiverar mig dagligen att fortsätta få ihop en vardag med ca 20 timmar träning i veckan.

Dina övriga intressen?

Jag älskar att vistas och gå i naturen. Yoga och min härliga trädgård där jag hittar återhämtning och lugn.

Jobbar du? Med vad i så fall?

Jag är ekonomichef för ett nordiskt shared service center på en större tysk concern.

Hur fick du först veta om våra produkter och sedan kom på att kontakta oss?

Jag smakade 2017 RÅ-produkter på ett backyard-lopp som heter BUS. Jag vann loppet fick fina produkter med hem. Därefter har jag beställt regelbundet.

Upplever du att våra produkter hjälper dig med din hälsa och/eller träning? I så fall hur?

Det är svårt att via kosten få i sig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att må bra under hård träning. Därför tar jag hjälp av juicer och smoothies som gör att jag får allt som min kropp behöver för att utvecklas, bli starkare och hålla sig frisk. Sedan är det enkelt att dricka en shot eller ett glas rödbetsjuice när jag är på språng.

Vad skulle du ge för råd till dina "följare" om din erfarenhet?

Hitta drivet inom dig, bestäm dig och njut av resan. Ha alltid ditt "varför" klart för dig. Köp snygga kläder/skor/prylar som matchar, det blir roligare. Jag lovar! Att anmäla sig till ett lopp är en bra motivation. Spring till och från jobbet om du har möjlighet, det gör att du kan få in träning även i hektiska dagar.

Några ytterligare tips du vill dela med dig av om din träning?

Skaffa en tränare, då behöver du inte fundera själv, det är "bara" att göra. Se till att ha balans i vardagen, sov mycket, må bra, då löser sig allt annat. Hitta DIN väg, den finns.

Någon "hemlighet" som gör skillnad i din karriär som idrottare?

Envishet, glädje och ett ständigt leende.

September 16, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.